Właściwości i działanie witaminy C

Właściwości i działanie witaminy C to tak szeroki temat, że można by napisać o tym książkę. Spokojnie, nasz artykuł nie będzie aż tak rozległy. Znajdziesz w nim podstawowe informacje o witaminie C, jej działaniu na organizm, właściwościach i źródłach w – nomen omen – pigułce.

Co to jest witamina C?

Witamina C, inaczej kwas L-askorbinowy lub E300 jest organicznym związkiem chemicznym, należącym do alkoholi polihydroksylowych. Zaliczamy ją do witamin rozpuszczalnych w wodzie.

Ciekawostką jest, że wiele roślin i zwierząt wytwarza witaminę C w swoich organizmach. My, ludzie, a także ssaki naczelne, świnki morskie, niektóre ryby i nietoperze musimy dostarczać jej sobie z pożywieniem.

Zastosowanie witaminy C

Witamina C kojarzy nam się głównie z przeziębieniem, ale jej zastosowanie jest o wiele szersze. Rzeczywiście, kwas askorbinowy stosuje się na ogromną skalę w przemyśle medycznym, produkując suplementy diety i produkty, które mają poprawiać odporność. Poza tym, witamina C stosowana jest szeroko w kosmetyce, gdzie dodaje się ją do całej gamy produktów: od pomadek do ust poczynając, a na kremach i balsamach kończąc.

Poza tym, witamina C oznaczana jako E300 jest dodawana do żywności. Okazuje się, że to bezpieczny dodatek, mający działanie przeciwutleniające w przemyśle spożywczym.

Działanie witaminy C
Działanie witaminy C

Działanie witaminy C

Witamina C to związek, który dobroczynnie działa na organizm człowieka – funkcjonowanie bez niej byłoby właściwie niemożliwe. Warto wiedzieć, że kwas askorbinowy:

  1. Bierze udział w procesach odpowiedzialnych za odporność, między innymi pobudza produkcję białych krwinek.
  2. Poprawia przyswajalność żelaza, które odpowiada za produkcję hemoglobiny, wiązanie tlenu, funkcjonowanie układu odpornościowego, utrzymanie funkcji układu nerwowego.
  3. Jest przeciwutleniaczem, zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników.
  4. Zapobiega powstawaniu stresu oksydacyjnego (źródło).
  5. Przyczynia się do zachowania właściwego metabolizmu.
  6. Bierze udział w syntezie kolagenu.
  7. Jest aktywatorem enzymatycznym.
  8. Bierze udział w przemianie hormonów: kortykosteroidów i neuroprzekaźników.

To tylko kilka najważniejszych funkcji, jest ich o wiele więcej. Lista, mimo że okrojona, pozwala sobie wyobrazić, jak dużą rolę w organizmie pełni witamina C.

Właściwości witaminy C
Właściwości witaminy C

Właściwości witaminy C

Działanie witaminy C ma bezpośredni wpływ na to, jak na właściwe dawki reaguje nasz organizm. Kiedy dostarczamy sobie odpowiednie ilości witaminy C, nie odczuwamy przewlekłego zmęczenia i apatii. Jesteśmy mniej narażeni na krwotoki, a nasze rany goją się prawidłowo.

Witamina C pozwala na obniżenie ciśnienia krwi, zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Dzięki jej regularnemu przyjmowaniu unikamy osteoporozy oraz wylewów podskórnych i siniaków.

Okazuje się, że witamina C ma także wpływ na powstawanie cukrzycy, a także w pewnym stopniu zmniejsza prawdopodobieństwo występowania nowotworów (źródło).

Istnieje szereg właściwości witaminy C, który zainteresuje szczególnie osoby dbające o swój wygląd. Dzięki niej włosy i paznokcie są mocne, nie łamią się i prawidłowo rosną. Składnik ten odpowiada także za barierę lipidową i powstawanie kolagenu, więc regularne jego przyjmowanie zapobiega suchej i ściągniętej skórze, powstawaniu zmarszczek, cellulitu oraz rozstępów.

Witamina C a zdrowie

Wiemy już, że witamina C działa dobroczynnie na nasz organizm. Oto lista chorób, które możemy złagodzić przy jej pomocy lub wręcz zmniejszyć prawdopodobieństwo ich powstania:

  • Cukrzyca
  • Atopowe zapalenie skóry
  • Trądzik
  • Łuszczyca
  • Choroba Parkinsona
  • Stwardnienie rozsiane
  • Choroba Alzheimera
  • Miażdżyca
  • Choroba wieńcowa
  • Zapalenie płuc
  • Astma
  • Infekcje układu moczowego
  • Choroby tarczycy
  • Czerniak
  • Rak piersi, endometrium, jajników
  • Negatywne skutki alkoholizmu

Co prawda nie udowodniono bezpośredniego wpływu zażywania witaminy C na przebieg zwykłych infekcji górnych dróg oddechowych, takich jak przeziębienie, ale może skrócić czas ich trwania i poprawia ogólną odporność organizmu.

Wiemy już, że właściwości witaminy C są bardzo prozdrowotne, przyjrzyjmy się więc skutkom jej niedoboru.

Skutki niedoboru witaminy C

Witamina C reguluje w organizmie tak wiele procesów, że jej niedobór odczuwamy właściwie każdą częścią ciała. Najpoważniejszym skutkiem braku witaminy C w organizmie jest choroba zwana szkorbutem, która jednak na szczęście już nie występuje.

W lżejszych przypadkach, kiedy w naszym organizmie brakuje witaminy C, odczuwamy przewlekłe zmęczenie, obniżenie nastroju, brak apetytu, bóle mięśni i stawów. Może dokuczać nam krwawienie z dziąseł i z nosa, a także problemy skórne, częste infekcje, skłonność do powstawania siniaków.

Pamiętajmy, że nasze zapotrzebowanie na witaminę C zwiększa się, kiedy jesteśmy w ciąży lub karmimy piersią, palimy papierosy, pijemy alkohol, uprawiamy sport wymagający dużego wysiłku, przyjmujemy kwas acetylosalicylowy, cierpimy z powodu długotrwałego stresu czy zaburzeń łaknienia.

Źródła witaminy C

Wiemy już, że nasz organizm nie wytwarza samodzielnie witaminy C i musimy dostarczyć mu właściwe jej ilości. Wyróżniamy obecnie trzy źródła witaminy C:

  1. Pożywienie
  2. Naturalne suplementy i dodatki do diety
  3. Syntetyczne preparaty z witaminą C

Syntetyczne preparaty naszym zdaniem to ostateczność. Jeśli już musimy je stosować, najlepiej robić to pod kontrolą lekarza lub farmaceuty oraz uważać na przedawkowanie witaminy C, które może prowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych oraz kamicy nerkowej. Sięgając po tabletki z syntetycznym kwasem askorbinowym, szukajmy preparatów o możliwie krótkim składzie, by nie ładować w swój organizm niepotrzebnej chemii.

Znacznie lepszym źródłem witaminy C są naturalne suplementy, jak sok z aceroli, z żurawiny, dzikiej róży, pędów sosny i wiele innych.

My polecamy jednak przyjmowanie odpowiednich ilości witaminy C wraz z pożywieniem, z kilku powodów:

  • Poszukiwanie dobrych źródeł witaminy C pomaga utrzymać zdrową różnorodną dietę,
  • Unikamy śmieciowego jedzenia,
  • W warzywach i owocach znajdują się bioflawonoidy, które zwiększają wchłanianie witaminy C i jego skuteczność.

Aby dostarczyć sobie wymaganą dawkę witaminy C w diecie, powinniśmy szczególnie chętnie sięgać po porzeczki, paprykę, żurawinę, kapustę, brokuły, owoce cytrusowe, cebulę. Łączmy warzywa z mięsem, aby zadbać jednocześnie o właściwy poziom żelaza i zapobiegać anemii.

Przygotowując posiłki z warzywami i owocami unikajmy smażenia i gotowania, a przynajmniej starajmy się to robić w stosunkowo niskich temperaturach. Okazuje się, że w przypadku podgrzewania już lepszym wyborem będzie mikrofalówka, w której zachodzą o wiele mniejsze straty na wartościach odżywczych. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Właściwości i działanie witaminy C – podsumowanie

Aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował, musimy spożywać odpowiednie dawki witaminy C. Brak lub niedobór kwasu askorbinowego odczuwa niemal każdy z układów w naszym ciele, począwszy od skóry, poprzez układ pokarmowy, neurologiczny, aż po naczyniowo-sercowy. Aby zapobiegać wielu chorobom, w tym nowotworom, wystarczy zwykle zdrowa dieta, bogata w surowe warzywa i owoce, jednak w niektórych życiowych sytuacjach powinniśmy sięgnąć po odpowiednie suplementy diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *